Odată cu primii fulgi de zăpadă, românii s-au înghesuit la vulcanizări și service-uri auto pentru a-și „încălța” de iarnă autoturismul. Deși în spațiul public încă există „clasica” discuție cu privire la ce anvelope sunt „mai bune”- cele de iarnă sau cele „all season”, un lucru este cert. Unul dintre aceste modele va fi interzis pe drumurile publice într-o țară din vestul Europei.
În România, șoferii sunt obligaţi să aibă maşinile dotate cu anvelope de iarnă atunci când circulă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.
Spre deosebire de cele de vară, care sunt confecționate dintr-un cauciuc „mai tare”, fapt ce-i permite autoturismului să ruleze pe asfalt în condiții optime la temperaturi ridicate, anvelopele de iarnă folosesc un alt principiul. Cauciucul din care sunt confecționate este unul moale și cu anumite striații special concepute pentru menține aderența pe suprafețe reci, umede sau acoperite cu zăpadă sau polei.
Mulți șoferi se află în dificultate atunci când trebuie să se gândească ce model ce anvelope de iarnă trebuie să își achiziționeze întrucât sunt doua variante care au numeroși adepți: Cei care preferă anvelopele de iarnă și cei care preferă anvelopele „all season”.
Diferențele dintre cele două tipuri sunt clare. Anvelopa de iarnă este special concepută pentru sezonul rece, oferă o mai bună stabilitate autoturismului și se bucură de o flexibilitate și o aderență superioară atunci când rulează pe suprafețe cu zăpadă sau gheață și este contraindicat să mergi cu acest tip de anvelope pe timp de vară, întrucât efectul este invers – aderenta este scăzută și timpul de frânare este mult mai mare.
Anvelopa „all-season” cu marcajul (M+S) eprezintă o combinație între anvelopele de iarnă și cele de vară. Modul de rulare este asemănător cu cel al anvelopelor de iarnă, dar cu caracteristicile cauciucului de vară. Acest tip de anvelope prezintă simbolul 3PMSF, dar nu se pot compara cu anvelopele specifice sezonului rece. Spre exemplu, o anvelopă de iarnă prezintă 1500-2000 de striații, pe când cea all-season conține doar 500.
Pentru a fi înregistrate ca anvelope de iarnă cu performanțe corespunzătoare în condițiile perioadei geroase, pe lângă semnul M+S, anvelopele trebuie să prezinte și un simbol reprezentând un fulg de zăpadă și 3 piscuri de munte (3 Peak Mountain Snow Flake).
Acest semn este recunoscut de către o autoritate agreată și arată că acel model de anvelopă de iarnă atestă nivelul ridicat de siguranță și control al vehiculului pe zăpadă. Trebuie menționat faptul că acest marcaj este obligatoriu însoțit de inscripția M+S pe o parte a anvelopei.
În România, circulația pe timp de iarnă este permisă cu anvelope marcate M+S. Cu toate acestea, având în vedere condițiile meteorologice specifice țării, se recomandă utilizarea anvelopelor de iarnă ce prezintă și simbolul 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake – Tresărire cu trei vârfuri de munte și fulg de zăpadă) pe profil pentru o aderență sporită și o siguranță crescută.
Anvelopele de iarnă care afișează atât marcajul M+S (Mud and Snow – Noroi și Zăpadă) sunt recunoscute pentru eficiența lor sporită în condiții dificile, cum ar fi drumurile acoperite de zăpadă sau gheață.
Acest tip de anvelopă nu doar că asigură o mai mare siguranță în trafic, dar aduce și beneficii suplimentare, inclusiv o stabilitate crescută a vehiculului și o aderență și flexibilitate superioare, potrivit anvelomag.ro.
Din 2024, Germania va interzice utilizarea acestor anvelope de tip „all season” pe timp de iarnă care nu prezintă simbolul alpin. Șoferii care nu se conformează riscă amenzi și puncte de penalizare care pot duce și la suspendarea permisului de conducere.
Chiar și în absența unei amenzi, riscul de accidente crește semnificativ dacă anvelopele inadecvate sunt folosite pe drumuri acoperite de zăpadă sau gheață.
Astfel, simbolul Alpin, reprezentat printr-un munte și un fulg de zăpadă, va deveni esențial pe anvelopele all season. Până la 30 septembrie 2024, anvelopele M+S fabricate până la 31 decembrie 2017 vor fi considerate potrivite pentru iarnă. alegerea anvelopelor de calitate influențează durata de viață a acestora și consumul de combustibil, contribuind astfel la reducerea emisiilor de CO2, potrivit ziarulromanesc.de.